website

Linkbuilding

vrijdag, 9-1-2015  

Het is niet altijd even gemakkelijk om ervoor te zorgen dat je klanten naar je toe komen. Maar als je een goedlopend bedrijf wilt, moet je er wel voor zorgen dat je voldoende omzet maakt om de kosten mee te kunnen betalen. Door middel van het maken van reclame kun je de klanten naar je winkel lokken en ervoor zorgen dat ze iets kopen. Leuke aanbiedingen en kortingen werken vaak erg goed als lokmiddel. Als je wilt dat de klanten naar je toe komen, moeten ze je echter wel kunnen vinden en dit is niet altijd even gemakkelijk. Je kunt voor je winkel reclame maken, grote borden op de stoep zetten en op deze manier duidelijk maken waar je gevestigd bent, maar de online wereld wordt ook steeds belangrijker. Steeds meer consumenten gaan online op zoek naar de producten en diensten die ze willen aanschaffen en bedrijven moeten hier slim op inspelen om met de ontwikkelingen mee te kunnen gaan. De online vindbaarheid is dan ook van steeds groter belang. De website is het visitekaartje, waar je duidelijk op moet vermelden waar de klant naartoe kan gaan. Steeds meer bedrijven verkopen zelfs online producten in een webshop. De consument moet deze site natuurlijk wel kunnen vinden, maar hoe bereik je dit tussen al die andere websites van concurrenten? Hoe zorg je ervoor dat jouw website het beste te vinden is? De basis van je online reputatie is je website. Dit is je visitekaartje en je moet ervoor zorgen dat deze er netjes uitziet en goed werkt. De klant gaat nog veel gemakkelijker weg van jouw rommelige en niet functionerende site dan uit jouw vieze en slordige winkel. Als de site goed is, kun je de vindbaarheid op verschillende manieren verbeteren, bijvoorbeeld met linkbuilding. Linkbuilding is een van de manieren om ervoor te zorgen dat je website beter wordt gevonden door zoekmachines, wat een belangrijke invloed heeft op je online vindbaarheid.

De voordelen van linkbuilding

De basis van een goede online reputatie en vindbaarheid is dus de website. De site moet duidelijk maken wat het bedrijf is en doet en wat er wordt aangeboden. Daarnaast moet alle belangrijke informatie worden vermeld en moet de site goed functioneren, anders zijn de klanten heel snel weer weg. Als de basis goed is, kan er worden begonnen met het verbeteren van de vindbaarheid van de website. Je wilt toch ook geen klanten in je winkel als je nog midden in een verbouwing zit en de kassa het niet doet? De vindbaarheid van je website kan op verschillende manieren worden verbeterd, waar linkbuilding een van is. De meeste consumenten gebruiken een zoekmachine als ze een aankoop willen gaan doen. Ze zoeken op een relevant trefwoord of meerdere woorden, die volgens hen het beste omschrijven wat ze zoeken. Vervolgens geeft Google een overzicht van websites die hier het meest relevant voor zijn. Hier kun je handig gebruik van maken: Google kijkt namelijk naar verschillende aspecten om te bepalen welke positie een website in de resultaten krijgt. Allereerst kan de positie worden vergroot met linkbuilding. Linkbuilding komt in het kort neer op het plaatsen van externe links naar jouw website. Bij linkbuilding plaats je dus links naar jouw website op andere websites. Google neemt het aantal externe links mee in de beoordeling van de website en het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Een andere manier om je positie te verbeteren is door zoekmachineoptimalisatie. Dit gebeurt meestal door het plaatsen van SEO-teksten op de website. SEO-teksten zijn teksten die zijn geoptimaliseerd voor vindbaarheid door Google. Google kijkt namelijk, als er wordt gezocht op een trefwoord, welke website de meest passende inhoud heeft. Daarom zijn deze teksten zo geschreven dat de meest relevante trefwoorden met een bepaalde dichtheid zijn opgenomen, waardoor Google de website waar de tekst op geplaatst is relevanter vindt en dus hoger plaatst in de resultaten.

Hulp bij verschillende optimaliserende technieken

Zoekmachineoptimalisatie en linkbuilding zijn technieken die een grote invloed kunnen hebben op je online positie en vindbaarheid. Linkbuilding is een zeer effectieve manier om gebruik te maken van de manier waarop Google de zoekresultaten bepaalt, maar het is geen gemakkelijke activiteit. Daarom is het verstandig om linkbuilding en soortgelijke technieken uit te besteden aan een professional. Je zult misschien denken dat je linkbuilding zelf wel kunt als je er even wat aandacht aan geeft, maar niets is minder waar. Linkbuilding kan namelijk gevaren opleveren en zeer negatieve gevolgen hebben, als het niet zeer zorgvuldig gedaan wordt. Google heeft namelijk een aantal zeer strenge regels opgesteld om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van linkbuilding. Zo mag je maar in zeer beperkte hoeveelheden en binnen bepaalde marges links (laten) plaatsen op externe websites. Worden deze regels overtreden, dan bestaat de kans dat je voorgoed wordt verbannen uit Google en dus nooit meer te vinden bent. Dit is natuurlijk wat je juist niet wilt, dus is het van belang om een professional in te schakelen die weet wat hij doet. Online zijn diverse bedrijven te vinden die activiteiten als linkbuilding op een effectieve manier voor je kunnen uitvoeren. Een voorbeeld is Middle Road, een bedrijf dat zich bezighoudt met verschillende online activiteiten die websites en internetapplicaties verbeteren. Op www.middleroad.nl vind je informatie over de verschillende diensten die er worden aangeboden. Zo wordt er nog wat dieper uitgelegd wat linkbuilding precies is, hoe het in zijn werk gaat en waarom je dit het beste kunt uitbesteden.


Comments are closed.